Sære Odd

Odd Thomas er ikke en ny fortælling for bogelskere. Der er en del bøger i serien efterhånden, og det er den karakter, som forfatter Dean Koontz også selv har svært ved at slippe. Nu er det endelig gået op for filmverdenen, at denne fantastiske fortælling bare har ventet på at blive levende – og det er sket med stor succes og tilfredshed fra min side!

 

Actioninstruktør gives nyt liv af Koontz' kildemateriale:
Af Xenia E. Svensson
Odd Thomas er fortællingen om Odd, der spilles af Anton Yelchin. Odd kan se de døde og kommunikere med dem. Derfor er Odd ikke som alle andre. Da byen Pico Mundo pludselig besættes af Bodakker (Ånder der dukker op, når der er nogle, der skal til at dø), indser Odd, at noget stort og blodigt skal til at se. Han har aldrig set så mange Bodakker før, og han har kort tid til at opklare, hvor blodbadet skal finde sted… 

En fortælling som Odd Thomas er så oplagt at lave til en film. Der er gys, action og nogle karakterer som bare skriger efter at blive spillet af de dygtigste skuespillere. Alt dette virkeliggør filmen! Jeg har altid selv været enormt glad for Odd Thomas-fortællingen, og da jeg hørte, at den var blevet filmatiseret, var der en del af mig, som var en anelse skeptisk: Især da jeg hørte en masse ukendte navne på rollelisten. I mit hoved havde jeg allerede skabt et dream-cast til denne film, men mine holdninger blev gjort til skamme, da jeg så filmen!



Anton Yelchin gør det fantastisk som Odd. Han formår at bibeholde alle Odds små finurlige kendetegn, og ikke mindst giver han karakteren den kærlighed, som den fortjener! Odd er en person, der er kærlig, omsorgsfuld og samtidig angst og skæv. Det kræver virkelig sin mand at balancere på denne line, men Yelchin gør et formidabelt stykke arbejde! Addison Timlin spiller rollen som Odds kærlighed, Stormy. Stormy er meget lig Odd og alligevel ikke. Hun er helt nede på jorden, og alligevel er hun så lykkelig, at man skulle tro, at hun havde taget et eller andet. Timlin er som skabt til rollen, og hun formår at levere alle replikker og scener lige som de er skrevet i bogen. 

Yelchin og Timlin har et samspil og nærvær, der ikke kunne gøres bedre. Som seer er man fuldt ud overbevist om, at de skal være sammen for evigt og altid, og deres kærlighed er så uendelig, at man ikke kan andet end at kåre dem som det perfekte par. Deres skævheder passer så godt til hinanden, og den lykke, de begge udstråler i filmen, er virkelig bogen værdig!






















Handlingen i filmen passer godt til bogen. Filmen tager sig tid til at få alle tingene med, selv de helt små sekvenser, som normalt droppes i de store produktioner, hvis de ikke har noget med selve hovedplottet at gøre. Heldigvis for filmen, er bogen kun 250 sider, og når man har en lang film, kan man nå vidt omkring. Som læser var der enkelte af de mange karakterer, jeg savnede. Selvom personerne var med, var der nogle af deres særheder, som filmen valgte at cutte fra. Har man ikke læst bogen, vil det ingenlunde ødelægge filmoplevelsen for én, og det gjorde det såmænd heller ikke for mig: Det var blot disse ting, der kunne have sat den fede prik over i’et!

Denne film gør virkelig bogen ære, både med cast og måden at fortælle historien på! Det er et modigt sats, men det er så vellykket, og jeg håber inderligt, at de næste bøger også snart vil kunne ses på det store lærred!


Læs Xenias anmeldelse af Dean Koontz bog ovre på hendes blog og giv din mening til kende herunder eller på facebooksiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar